Kick Corona Out – Kijk uit, kans op ́blurring ́!

Thuiswerken is voor vele van ons de nieuwe realiteit. Dat is wennen, want je moet een nieuwe balans vinden in je werk- en privétijd. Veel werkenden merken dat zij langer ́aan staan ́ en meer in de avonden en weekenden werken. Als je merkt dat jij dit vaak doet moet je uitkijken want dan is er kans op ́blurring ́.

Blurring, zoals psycholoog Jan Machek het noemt, is het vervagen van de grens tussen werk en privé. Hierdoor kun je minder makkelijk afstand nemen van je werk en verliest privé de functie van rust en herstel. Logisch want velen van ons werken aan de keukentafel, een plek in huis waar je nu veel uren maakt, zowel voor werk als privé. Je verlaat niet meer fysiek je werkplek, zoals je normaal wel doet aan het einde van je werkdag.

Wanneer je last hebt van blurring maak je meer werkuren en blijf je, ook na werktijd nog lang bezig (in je hoofd) met werk. Misschien twijfel je of je aan blurring doet. Dan heb ik een paar vragen voor je:

• Heb je een start en eindtijd van jouw werkdag?
• Lees en beantwoord jij jouw werkmail in de avond?
• Start je je laptop extra op in het weekend om te werken?

Uit jouw antwoorden kun je lezen dat je wel of niet aan blurring doet. Hou voor jezelf deze week eens bij hoe vaak jij buiten je werktijd om met werk bezig bent. Continu aanstaan zorgt ervoor dat we geen afstand krijgen van het werk. Het hoofd blijft alert en het lijft blijft stresshormonen produceren waardoor zowel je hoofd als lijf je nachtrust kunnen verstoren. Veel mensen maken zich in deze coronacrisis al dagelijks zorgen, wat ook een vorm van stress is. Lief zijn voor jezelf en voldoende ontspanningsmomenten inplannen zijn nu extra belangrijk.

Tips om blurring te voorkomen
Werk en ontspanruimtes
Trek voor jezelf scherp de grens wanneer, maar ook waar je werkt. Neem je werk niet mee naar een plek waar je ontspant. Ga je ‘s avonds op de bank mailtjes beantwoorden dan maak je op termijn de koppeling tussen je werkplek- en ontspan-ruimtes. Om te ontkoppelen helpt het om aan het einde van de dag je werkspullen op te ruimen, het zogenoemde ́Clean Desk ́ principe. In de ochtend pak je je spullen er weer bij, net zoals je dat op kantoor zou doen.

Contact met ‘de zaak’

Een andere oorzaak van blurring kan overcompenseren zijn uit angst. We zijn minder zichtbaar voor onze collega’s en leidinggevende. Als jij om 17.00u je laptop afsluit, is er niemand die heeft gezien dat je een volledige werkdag hebt gemaakt. Die gedachte kan ervoor zorgen dat je veel extra uren bezig bent met werk. Wat jou kan helpen is zelf overlegmomenten met je leidinggevende of collega’s inplannen en te bespreken wat jouw kaders zijn waarbinnen je gezond en productief kan werken, ook thuis. 

Hoofd leeg maken

Als je veel in je hoofd bezig blijft met werk, dan kan een hobby, sport of andere bezigheid zoals puzzelen of koken je hoofd leeg maken. Sporten en muziek luisteren zijn uitstekende manieren om je brein te laten ontspannen. In dit filmpje vertelt Erik Scherder je meer over het effect van onder andere muziek en bewegen op je brein. https://www.youtube.com/watch?v=FMwu3fjum1g

april 26, 2020

Tags: , ,

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *